Allmänna villkor
Allmänna Villkor
**Artikel 1 - Definitioner**
I dessa villkor avses med:
- **Ångerfrist:** den period inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;
- **Konsument:** den fysiska person som inte agerar i utövandet av yrke eller företag och ingår ett distansavtal med entreprenören;
- **Dag:** kalenderdag;
- **Långtidsavtal:** ett distansavtal som avser en rad produkter och/eller tjänster där leverans- och/eller uppgiftsskyldigheten är utspridd över tiden;
- **Varaktigt medium:** varje hjälpmedel som gör det möjligt för konsumenten eller entreprenören att lagra information som är riktad till denne personligen på ett sätt som möjliggör framtida åtkomst och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen;
- **Ångerrätt:** konsumentens möjlighet att inom ångerfristen avstå från distansavtalet;
- **Entreprenör:** den fysiska eller juridiska person som på distans erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter;
- **Distansavtal:** ett avtal där, inom ramen för ett av entreprenören organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med ingåendet av avtalet uteslutande används en eller flera tekniker för distanskommunikation;
- **Teknik för distanskommunikation:** medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsument och entreprenör är samtidigt närvarande i samma rum;
- **Allmänna Villkor:** dessa Allmänna Villkor för entreprenören.
**Artikel 2 - Ångerrätt**
Konsumenten har rätt att inom en ångerfrist på 14 dagar utan att ange skäl återkalla avtalet.
Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt.
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska han returnera produkten med alla medföljande tillbehör och om möjligt i originalskick, enligt rimliga instruktioner från entreprenören.
**Artikel 3 - Tillämpning**
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje ingått distansavtal och beställningar mellan entreprenör och konsument.
Innan distansavtalet ingås, görs texten av dessa allmänna villkor tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt, ska innan distansavtalet ingås anges att de allmänna villkoren kan ses hos entreprenören och att de på konsumentens begäran snarast möjligt skickas kostnadsfritt.
Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan texten av dessa allmänna villkor, i avvikelse från föregående stycke och innan distansavtalet ingås, göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt så att den kan sparas på ett enkelt sätt på ett varaktigt medium.
Om detta inte är rimligt möjligt ska anges var de allmänna villkoren kan ses elektroniskt och att de på konsumentens begäran skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt.
Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor är tillämpliga utöver dessa allmänna villkor, ska andra och tredje stycket gälla på motsvarande sätt och konsumenten kan i händelse av motstridiga allmänna villkor alltid hänvisa till den bestämmelse som är mest fördelaktig för honom.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt helt eller delvis är ogiltiga eller ogiltigförklaras, ska avtalet och dessa villkor i övrigt förbli i kraft och den berörda bestämmelsen ska utan dröjsmål ersättas med en bestämmelse som så mycket som möjligt överensstämmer med den ursprungliga.
Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas 'enligt andan' i dessa allmänna villkor. Otydligheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas 'enligt andan' i dessa allmänna villkor.
**Artikel 4 - Erbjudandet**
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet. Erbjudandet är inte bindande. Entreprenören har rätt att ändra och anpassa erbjudandet. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att göra det möjligt för konsumenten att göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om entreprenören använder bilder är dessa en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte entreprenören. Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är en indikation och kan inte vara en grund för skadestånd eller uppsägning av avtalet. Bilder av produkter är en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna. Entreprenören kan inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna. Varje erbjudande innehåller sådan information som gör det tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som följer av att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt: eventuella fraktkostnader; hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta; om ångerrätten gäller eller inte; betalningssätt, leverans och genomförande av avtalet; tidsfrist för att acceptera erbjudandet eller tidsperioden inom vilken entreprenören garanterar priset; kostnad för kommunikation på distans om kostnaderna för att använda teknik för distanskommunikation baseras på annan grund än den normala bastaxan för det använda kommunikationsmedlet; om avtalet kommer att arkiveras efter ingåendet och i så fall hur detta kan konsulteras av konsumenten; hur konsumenten, före ingåendet av avtalet, kan kontrollera och vid behov korrigera de uppgifter han lämnat inom ramen för avtalet; eventuella andra språk än svenska som avtalet kan ingås på; de uppförandekoder som entreprenören har underkastat sig och hur konsumenten kan ta del av dessa elektroniskt; och den minimala varaktigheten av distansavtalet i händelse av ett långsiktigt avtal. Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typer av material.
**Artikel 5 - Avtalet**
Avtalet ingås, med förbehåll för vad som anges i stycke 4, vid tiden för konsumentens accept av erbjudandet och uppfyllande av de angivna villkoren. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar entreprenören omedelbart elektroniskt mottagandet av acceptansen av erbjudandet. Så länge mottagandet av denna acceptans inte har bekräftats av entreprenören, kan konsumenten häva avtalet. Om avtalet ingås elektroniskt, ska entreprenören vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa elektronisk överföring av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, ska entreprenören vidta lämpliga säkerhetsåtgärder. Entreprenören kan inom lagliga ramar förvissa sig om konsumentens möjlighet att uppfylla sina betalningsförpliktelser samt alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om entreprenören, baserat på denna undersökning, har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att motiverat vägra en beställning eller ansökan eller att ställa särskilda villkor för utförandet. Entreprenören ska till konsumenten tillhandahålla följande information skriftligen eller på ett sådant sätt att den är tillgänglig för konsumenten på ett varaktigt medium: a. besöksadressen till entreprenörens etablering där konsumenten kan framföra klagomål; b. villkoren och sättet på vilket konsumenten kan utnyttja ångerrätten eller en tydlig anmälan om att ångerrätten är utesluten; c. information om garantier och befintlig efterköpsservice; d. uppgifterna i artikel 4 stycke 3 i dessa villkor, såvida inte entreprenören redan har tillhandahållit dessa uppgifter till konsumenten före avtalet; e. villkoren för att säga upp avtalet om det har en varaktighet på mer än ett år eller är på obestämd tid. Vid ett långsiktigt avtal gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen. Varje avtal ingås med förbehåll för tillräcklig tillgång till de aktuella produkterna.
Artikel 6 – Ångerrätt Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att utan anledning återkalla avtalet inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en företrädare som konsumenten i förväg har utsett och informerat entreprenören om. Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Han ska endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att kunna bedöma om han vill behålla produkten. Om han utnyttjar sin ångerrätt ska han returnera produkten med alla medföljande tillbehör och – om möjligt – i originalskick och förpackning till entreprenören enligt de rimliga och tydliga instruktioner som entreprenören har tillhandahållit.
När konsumenten önskar utnyttja sin ångerrätt är han skyldig att meddela entreprenören detta inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten ska göra detta genom att skicka ett skriftligt meddelande/e-post. Efter att konsumenten har meddelat att han önskar utnyttja sin ångerrätt ska kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten ska bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, exempelvis genom ett leveransbevis. Om kunden efter utgången av de i styckena 2 och 3 nämnda tidsfristerna inte har meddelat att han önskar utnyttja sin ångerrätt respektive inte har returnerat produkten till entreprenören, är köpet ett faktum.
Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt, står konsumenten för kostnaderna för att returnera produkterna. Om konsumenten har betalat ett belopp, ska entreprenören återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter ångerrätten. Detta under förutsättning att produkten redan har returnerats till webbutiken eller att avgörande bevis på fullständig retur kan tillhandahållas.
Hier is de vertaling van de artikelen 8 tot en met 13 naar het Zweeds voor zyne.se:
---
**Artikel 8 – Uteslutning av ångerrätt**
Entreprenören kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Uteslutning av ångerrätten gäller endast om entreprenören tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone innan avtalet ingås. Uteslutning av ångerrätt är endast möjlig för produkter:
a. som har framställts av entreprenören enligt specifikationer från konsumenten;
b. som tydligt är av personlig natur;
c. som på grund av sin natur inte kan returneras;
d. som snabbt kan fördärvas eller åldras;
e. vars pris är beroende av fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har någon kontroll över;
f. för enskilda tidningar och tidskrifter;
g. för ljud- och videoupptagningar och datorprogramvara där konsumenten har brutit förseglingen;
h. för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.
Uteslutning av ångerrätt är endast möjlig för tjänster:
a. som avser logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
b. vars leverans har börjat med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har gått ut;
c. som avser vadslagning och lotterier.
**Artikel 9 – Priset**
Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag för prisändringar till följd av ändringar i momssatser. I avvikelse från föregående punkt kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är beroende av fluktuationer på finansmarknaden, som entreprenören inte har någon kontroll över, till variabla priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är riktpriser anges i erbjudandet. Prisökningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de beror på lagstadgade regler eller bestämmelser. Prisökningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har avtalat detta och:
a. dessa är ett resultat av lagstadgade regler eller bestämmelser; eller
b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med den dag då prisökningen träder i kraft.
Alla priser är med förbehåll för tryck- och skrivfel. För följder av tryck- och skrivfel accepteras inget ansvar. Vid tryck- och skrivfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten enligt det felaktiga priset.
**Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti**
Entreprenören garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, specifikationerna som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på tillförlitlighet och/eller användbarhet och de vid tidpunkten för avtalets ingående befintliga lagbestämmelserna och/eller myndighetsföreskrifterna. Om så är överenskommet garanterar entreprenören också att produkten är lämplig för annan än normal användning. En garanti som tillhandahålls av entreprenören, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot entreprenören på grund av avtalet.
Eventuella brister eller felaktigt levererade produkter måste skriftligen anmälas till entreprenören inom 14 dagar efter leverans. Retur av produkterna måste ske i originalförpackningen och i nyskick. Entreprenörens garantiperiod motsvarar fabriksgarantiperioden. Entreprenören är dock aldrig ansvarig för produktens slutliga lämplighet för varje enskild tillämpning av konsumenten, inte heller för några råd avseende användningen eller tillämpningen av produkterna. Garantin gäller inte om:
- Konsumenten själv har reparerat och/eller ändrat de levererade produkterna eller låtit reparera och/eller ändra dem av tredje part;
- De levererade produkterna har utsatts för onormala omständigheter eller på annat sätt har behandlats ovarsamt eller i strid med entreprenörens anvisningar och/eller behandlats på förpackningen;
- Bristen helt eller delvis beror på föreskrifter som myndigheterna har ställt eller kommer att ställa med avseende på produktens art eller kvalitet på de använda materialen.
**Artikel 11 – Leverans och utförande**
Entreprenören ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagandet och utförandet av beställningar av produkter. Med förbehåll för vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor ska företaget utföra accepterade beställningar med skyndsamhet, dock senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har samtyckt till en längre leveranstid. Om leveransen fördröjs eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras kommer konsumenten att informeras om detta senast 30 dagar efter det att han har gjort beställningen. Konsumenten har i så fall rätt att säga upp avtalet utan kostnad och har rätt till eventuell ersättning. Vid uppsägning i enlighet med föregående stycke ska entreprenören återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter uppsägningen.
Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig ska entreprenören sträva efter att göra en ersättningsartikel tillgänglig. Senast vid leveransen ska det på ett tydligt och begripligt sätt meddelas att en ersättningsartikel levereras. För ersättningsartiklar kan inte ångerrätten uteslutas. Kostnaden för eventuell returfrakt står entreprenören för. Risken för skador och/eller förlust av produkter övergår till entreprenören fram till leveranstillfället till konsumenten eller en företrädare som konsumenten har angett i förväg och som entreprenören har informerat om, om inte annat uttryckligen avtalats.
**Artikel 12 – Långtidsavtal: uppsägning och förlängning**
**Uppsägning:**
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som syftar till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad. Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som syftar till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, vid slutet av den bestämda varaktigheten, med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad. Konsumenten kan de avtal som nämns i föregående punkter:
- när som helst säga upp och inte begränsas till att säga upp på en viss tid eller under en viss period;
- åtminstone säga upp på samma sätt som de har ingåtts;
- alltid säga upp med samma uppsägningstid som entreprenören för sig själv har fastställt.
**Förlängning:**
Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som syftar till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte tyst förlängas eller förnyas för en bestämd tid. I avvikelse från föregående punkt får ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som syftar till regelbunden leverans av dagstidningar, nyhetsbrev och veckotidningar förlängas tyst för en bestämd period på högst tre månader om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet mot slutet av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad. Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som syftar till regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast tyst förlängas på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid på högst en månad och en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet syftar till regelbunden, men mindre än en gång i månaden, leverans av dagstidningar, nyhetsbrev och veckotidningar. Ett avtal på begränsad tid som syftar till regelbunden introduktion av dagstidningar, nyhetsbrev och veckotidningar (prov- eller introduktionsabonnemang) ska inte förlängas tyst och slutar automatiskt efter köp av prov- eller introduktionsperioden.
**Varaktighet:
**Artikel 13 – Betalning**
Såvida inte annat överenskommits, ska de belopp som konsumenten är skyldig att betala betalas inom 7 arbetsdagar efter ångerfristens början som avses i artikel 6 stycke 1. Vid ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period efter att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet. Konsumenten är skyldig att omedelbart meddela entreprenören om eventuella felaktigheter i lämnade eller angivna betalningsuppgifter. Vid utebliven betalning från konsumenten har entreprenören, med förbehåll för lagliga begränsningar, rätt att debitera de rimliga kostnader som tidigare meddelats konsumenten.
**Artikel 14 – Klagomål**
Klagomål om utförandet av avtalet måste lämnas in till entreprenören fullständigt och tydligt beskrivet inom 7 dagar efter att konsumenten har upptäckt bristerna. Klagomål som lämnas in till entreprenören kommer att besvaras inom 14 dagar räknat från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre handläggningstid kommer entreprenören att svara inom 14 dagar med ett mottagningsmeddelande och en indikation om när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar. Om klagomålet inte kan lösas i samråd uppstår en tvist som är föremål för tvistlösning. Ett klagomål upphäver inte entreprenörens skyldigheter, såvida inte entreprenören skriftligen anger annat. Om ett klagomål bedöms som välgrundat av entreprenören, kommer entreprenören att efter eget val antingen kostnadsfritt ersätta eller reparera de levererade produkterna.
**Artikel 15 – Tvister**
På avtal mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor avser är endast nederländsk lag tillämplig, även om konsumenten är bosatt utomlands.